Přeskočit navigaci

Pití kávy zpomaluje progresi jaterní fibrózy a cirhózy u pacientů s chronickou hepatitidou C

Neal Freedman z National Cancer Institute se spolu se svými kolegy zabýval vztahem mezi konzumací kávy a progresí jaterního onemocnění u pacientů s chronickou hepatitidou C, kteří nereagovali na standardní terapii.

Pití kávy zpomaluje progresi jaterní fibrózy a cirhózy u pacientů s chronickou hepatitidou C

Celkem 766 účastníků HALT-C studie (Hepatitis C Antiviral Long-Term Treatment against Cirrhosis), u kterých byla biopticky potvrzena HCV fibróza nebo cirhóza a kteří neodpovídali na standardní terapii pegylovaným interferonem s ribavirinem, zaznamenávalo typickou frekvenci a množství vypité kávy v průběhu posledního roku. Následně pak byli rozděleni do 9 kategorií podle frekvence pití a do 4 kategorií podle vypitého množství kávy.

V průběhu studie byly každé 3 měsíce prováděny kontroly klinického stavu, včetně posouzení ascitu, jaterní encefalopatie, spontánní bakteriální peritonitidy, krvácení z varixů, přítomnosti hepatocelulárního karcinomu, progrese fibrózy a úmrtí souvisejících s jaterním onemocněním. Jaterní biopsie byly prováděny s odstupem 1,5 a 3,5 roku za účelem určení progrese jaterního postižení.

V době zahájení studie byla vyšší konzumace kávy spojena s méně závažnou biopticky ověřenou steatózou, nižším AST/ALT poměrem, nižšími hodnotami alfa-fetoproteinu a inzulinu, nižším HOMA2 skóre a vyššími hodnotami albuminu (p <0,05).

Během dalšího sledování bylo prokázáno, že účastníci, kteří pili 3 a více šálků kávy denně, měli o 53 % nižší riziko progrese jaterního onemocnění. Index progrese fibrózy klesal s rostoucí konzumací kávy, a to následovně:

  • 11,1/100 pacientoroků pro ty, kteří kávu vůbec nepili;
  • 12,1 pro pacienty, kteří pili méně než 1 šálek denně;
  • 8,2 pro ty, kteří pili 1 až 3 šálky denně
  • a nakonec 6,3 pro ty, kteří pili 3 a více šálků denně.

Závěrem autoři upozorňují, že výsledky této studie nelze zobecňovat na zdravější část populace bez jaterního onemocnění.

(mik)

Zdroj: Hepatology 2009(Nov);50(5):1360–1369.

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 0

Čtěte také

NK buňky by mohly vysvětlovat HCV rekurenci po transplantaci jater

NK buňky by mohly vysvětlovat HCV rekurenci po transplantaci jater

Rychlá virologická odpověď predikuje dosažení SVR

Rychlá virologická odpověď predikuje dosažení SVR

Klinické charakteristiky pacientů s chronickou hepatitidou C, u kterých při léčbě pegylovaným interferonem s ribavirinem došlo k minimálnímu poklesu virové nálože

Klinické charakteristiky pacientů s chronickou hepatitidou C, u kterých při léčbě pegylovaným interferonem s ribavirinem došlo k minimálnímu poklesu virové nálože

Anémie při léčbě VHC a souvislost se setrvalou virologickou odpovědí

Anémie při léčbě VHC a souvislost se setrvalou virologickou odpovědí

Délka léčby chronické hepatitidy C genotypu 6 kombinací pegylovaného interferonu a ribavirinu

Délka léčby chronické hepatitidy C genotypu 6 kombinací pegylovaného interferonu a ribavirinu

Sledování pacientů s chronickou VHC a jejich odpověď na antivirovou terapii

Sledování pacientů s chronickou VHC a jejich odpověď na antivirovou terapii

Bez rozdílu hmotnosti

UŽITEČNÉ INFORMACE

 

Co je hepatitida typu C ?

fact sheet

 

Souhrnná informace přípravku Pegintron

 
PegIntron
 
 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Doporučujeme:  Rakovina a její léčba